Czas na kolejną odsłonę spotkań z cyklu Tematy TRENDowate. Tym razem poruszymy aspekty tematyki płci w projektowaniu. Do udziału w dyskusji zaprosiliśmy znakomitych gości.

Różnica tkwi nie tylko w kolorystyce, dotyczy również szeroko pojętej kultury płci, którą zajmują się gender studies. Ważny jest także wątek marketingowy i związane z tym pozycjonowanie produktu, które często odbywa się na zasadzie utartych stereotypów. Co prawda język reklamy powoli ulega zmianom, lecz nadal najczęściej posługuje się sformatowanymi przekazami. Większość reklam dostosowana jest do męskiego punktu widzenia tymczasem, według badań 88% decyzji zakupowych w Polsce podejmują kobiety*.
Żyjemy w ciekawych czasach, kiedy granica między tym, co męskie a co kobiece zaciera się. Kobiety podejmują inicjatywy nie tylko w biznesie, ale również w samorządach, organizacjach pozarządowych czy lokalnych społecznościach. Od dwóch lat panowie mogą korzystać z urlopów ojcowskich. To w Polsce został wybrany na przedstawiciela rządu pierwszy w Europie, a drugi na świecie, transseksualista.. Nie zawsze jednak łatwo zaakceptować nam zmiany, często przez lęk i bark zrozumienia podłoża problemu.
Czy zatem płeć w projektowaniu powinna być brana pod uwagę tylko w ostatniej fazie projektowania produktu – adresowaniu reklamy? Co w designie jest męskie, a co kobiece? Czy projektowanie jest wolne od problematyki płci?
GOŚCIE SPECJALNI:
hubert bilewicz
monika rosińska
karolina tylka
Opiekun merytoryczny spotkań z cyklu TEMATY TRENDowate: dr Marta Flisykowska | Wydział Architektury i Wzornictwa ASP Gdańsk
*Badanie „Polki same o sobie” przeprowadzono w lipcu i sierpniu br., na reprezentatywnej próbie osób w wieku od 18 do 70 lat. To wspólny projekt agencji Garden of Words i domu badawczego Maison.
Zapraszamy!
Centrum Designu Gdynia, 8 listopada, godz. 18.00
Prototypownia PPNT